ZASTUPITELSTVO
STATUTÁRNÍHO MĚSTA OPAVY
Znak

Dne:20.6.2022Bod programu:38/23
Věc:Výběr provozovatele kanalizace statutárního města Opava - zahájení koncesního řízení
Důvod předložení:

schválení dohody o ukončení smlouvy o nájmu a provozování kanalizací, koncesní dokumentace a pověření příkazníka k zahájení koncesního řízení

Zpracovatel:Ing. Milena Skazíková, oddělení veřejných zakázek
Schvalovatel:Ing. Michal Kokošek, 1. náměstek primátora
Předkládá:Ing. Michal Kokošek, 1. náměstek primátora
Projednáno v RMO:dne 1. 6. a 8. 6. 2022
Požadavek na
úpravu rozpočtu:
NE

Návrh usnesení:
Zastupitelstvo města
1. schvaluje
a)

dohodu (MMOPP00LY09U) o ukončení smlouvy o nájmu a provozování kanalizací č. 575930/KNS/OP/2018 vedenou pod označením (MMOPP00IT8FO) uzavřenou dne 23. 10. 2018 mezi statutárním městem Opava a společností Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava a.s., jedná se o ukončení Smlouvy před uplynutím doby Provozování, podle článku 20.1 Ukončení Smlouvy dohodou, a to ke dni 31. 12. 2022

b)

koncesní dokumentaci koncesního řízení "Výběr provozovatele kanalizace statutárního města Opava"

2. pověřuje

společnost J2V services s.r.o., zastoupenou Ing. Jaroslavem Glogarem, jednatelem společnosti na základě příkazní smlouvy (uzavřené dne 10. 3. 2022) k zahájení koncesního řízení

Důvodová zpráva

Rada SMO doporučila zastupitelstvu města schválit dne 1. 6. 2022 usnesením č. 4569/109/RM/22 ukončení stávající provozní smlouvy k provozování kanalizace pro veřejnou potřebu s čištěním na ČOV ke dni 31. 12. 2022.

Předmětem této Dohody (MMOPP00LY09U) je ukončení Smlouvy o nájmu a provozování kanalizací č. 575930/KNS/OP/2018 vedenou pod označením MMOPP00IT8FO, a to před uplynutím doby Provozování, podle článku 20.1 Ukončení Smlouvy dohodou, ke dni 31. 12. 2022.

 

Stávající smlouva o nájmu a provozování kanalizací č. 575930/KNS/OP/2018 (MMOPP00IT8FO) byla uzavřena dne 23. 10. 2018 mezi smluvními stranami statutárním městem Opava, IČ: 00300535 a společností Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava a.s., IČ: 45193665, kterou schválila Rada statutárního města Opavy na svém 91. jednání dne 5. 9. 2018 a Zastupitelstvo města Opavy tuto smlouvu schválilo na svém 34. zasedání dne 17. 9. 2018. Předmětem nájemní smlouvy/koncesní smlouvy je zajištění provozování kanalizací v období od 1. 1. 2019 do 31. 12. 2028.

 

V souvislosti s plánovaným rozšířením majetku, a to vybudováním nebo převzetím kanalizační sítě v lokalitách, které nebyly zahrnuty jako investiční programy v příloze č. 5 - Platební mechanismus stávající koncesní smlouvy, by si provozovatel nemohl nárokovat zvýšení provozních nákladů do ceny pro stočné, a tím by takovou lokalitu odmítl provozovat.

Jelikož ze strany Státního fond životního prostředí a Ministerstva pro místní rozvoj ČR, odboru práva veřejných zakázek, nebylo zaručeno udělení souhlasu, zda by bylo možné do stávající uzavřené koncesní smlouvy zahrnout, formou smluvního dodatku, problematiku provozování budoucí splaškové kanalizace v městských částech Komárov a Suché Lazce, a to v návaznosti na § 222 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů a v návaznosti na platnou evropskou legislativu v této oblasti, a aby se předešlo situaci s nejistým výsledkem a možným komplikacím souvisejících s převzetím stavby "Komárov a Suché Lazce - splašková kanalizace" provozovatelem po jejím ukončení, včetně začlenění připravovaných nových lokalit na území města Opavy (rozšíření majetku), bylo dohodnuto zahájit kroky k ukončení stávající koncesní smlouvy ve znění smluvních dodatků a vyhlásit nové zadávací řízení.

 

Na základě tohoto rozhodnutí byla uzavřena Příkazní smlouva (MMOPP00JWN3V) mezi statutárním městem Opavy a společnosti J2V services s. r. o., související s přípravou a realizací koncesního řízení včetně technické pomoci při výběru nového provozovatele vodohospodářské infrastruktury. Příkazní smlouva byla schválena Radou statutárního města Opavy na svém 100. jednání dne 2. 3. 2022 a uzavřena dne 10. 3. 2022. 

 

Na základě dotačních podmínek OPŽP musí být k 31. 12. 2022 uzavřena nová provozní smlouva. Předmětem nového koncesního řízení je zajištění provozování cca 47,904 km kanalizace na území města včetně 3 ČOV v městských částech Vávrovice, Zlatníky a Vlaštovičky. Stávající provozní smlouva bude ukončena dne 31. 12. 2022.

 

Statutární město Opava dále nově buduje kanalizaci a ČOV v lokalitách Komárov a Suché Lazce. Projekt "Komárov a Suché Lazce - splašková kanalizace" je financována z Národního programu Životního prostředí a je předmětem koncese.

 

Dne 8. 6. 2022 Rada SMO doporučila zastupitelstvu města schválit usnesením č.4618/110/RM/2022 koncesní dokumentaci ke koncesnímu řízení s názvem "Výběr provozovatele kanalizace statutárního města Opava" a dále doporučila zastupitelstvu města pověřit společnost J2V services s.r.o., na základě příkazní smlouvy k zahájení koncesního řízení. Současně také RMO rozhodla o zahájení koncesního řízení po schválení koncesní dokumentace zastupitelstvem SMO a jmenovala členy komise pro posouzení a hodnocení nabídek.

 

Předmět plnění koncese

Předmětem zakázky je uzavření smlouvy o provozování kanalizací pro veřejnou potřebu ve vlastnictví SMO (dále jen "koncesní smlouvy" nebo "provozní smlouvy"), tj. smlouvy o provozování ve smyslu § 8 odst. 2 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonech (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZoVaK") s právem výběru stočného náležející koncesionáři ve smyslu § 8 odst. 13 a 14 ZoVaK, jejímž předmětem bude nájem kanalizací ve vlastnictví SMO koncesionáři a závazek koncesionáře zajistit řádné provozování tohoto majetku ve smyslu příslušných ustanovení ZoVaK. Za nájem kanalizací bude koncesionář hradit zadavateli nájemné v souladu s § 2332 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Za zajištění provozování kanalizací postoupí zadavatel vítěznému účastníkovi své právo vlastníka kanalizace pro veřejnou potřebu na předpis a výběr stočného od odběratelů. Podrobné vymezení práv a povinností mezi zadavatelem a koncesionářem je specifikováno v příloze č. 3 koncesní dokumentace, kterou tvoří vzor koncesní smlouvy. Předmětem provozní smlouvy se stane i takový infrastrukturní majetek pro oblast odpadní vody nacházející se na katastrálním území SMO, k němuž vlastník nabude vlastnické právo po dni účinnosti provozní smlouvy do konce doby provozování dle uzavřené provozní smlouvy a jež tvoří s kanalizací, která je předmětem koncesní smlouvy, technicky, provozně a ekonomicky nedílný celek.

 

Kódy CPV
65120000-0 - Provoz čistíren vody
90400000-1 - Kanalizace
90410000-4 - Sbírání odpadních vod
90420000-7 - Čištění odpadních vod

 

Doba plnění

Koncesionář zahájí svoji činnost po uzavření koncesní smlouvy, a to přebíráním kanalizace. Doba provozování dle koncesní smlouvy od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2032.


Předpokládaná hodnota

Předpokládaná hodnota koncese činí 129,9 mil. Kč bez DPH za 10 let.

 

Hodnotící kritérium

Kritéria výběru - ekonomická výhodnost nabídky
Dílčí kritéria a jejich váhy
- Soutěžní cena 96 %
- Délka stokové sítě podrobena revizi v % za rok provozování 4 %

 

Předpokládaný harmonogram koncesního řízení:

Schválení koncesní dokumentace zastupitelstvem SMO

20. 6. 2022

Zahájení koncesního řízení

23. 6. 2022

Prohlídka místa plnění1. 7. 2022

Lhůta pro podání nabídek

29. 7. 2022

Otevírání obálek

29. 7. 2022, ihned po uplynutí lhůty

Hodnocení nabídek

do 15. 8. 2022

Schválení koncesního řízení poskytovatelem dotace

do 30. 10. 2022

Schválení smlouvy zastupitelstvem SMO

do 31. 12. 2022

Předpokládaný termín podpisu smlouvy

do 31. 12. 2022

Realizace

od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2032

 

Přílohou důvodové zprávy jsou přílohy koncesní dokumentace, které jsou evidovány pouze v elektronické podobě, a to z důvodu velkého objemu dat.

Přílohy:
Příloha č.1: Dohoda o ukončení nájmu
Příloha č.2: Původní smlouva_anonymizace